Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματων print

Αγωγός ΤΑΡ: ο «έντιμος βιασμός» συνεχίζεται

30/11/2015

Άρθρο του Αθανάσιου Μπόϊκου

 
Ο τωρινός Υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας κος Σκουρλέτης είχε χαρακτηρίσει, σε τηλεοπτική εκπομπή, την επονείδιστη συμφωνία της 12ης Ιουλίου (3ο Μνημόνιο) «έντιμο βιασμό»! «Έντιμο συμβιβασμό» ήθελε μάλλον να πει και λάθεψε η γλώσσα του. Όμως «η λανθάνουσα γλώσσα λέει την αλήθεια», κατά το λαϊκό ρητό. Και την ουσία στη φράση «έντιμος βιασμός» τη δείχνει το ουσιαστικό (βιασμός). Το επίθετο (έντιμος) είναι μόνο για παρηγοριά των βιασμένων.

Σε πλήρη συμφωνία με το «λάθος» εαυτό τους ο κος Σκουρλέτης και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ υπέγραψαν πριν λίγες μέρες τη χάραξη της όδευσης του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) στα μέτρα της κοινοπραξίας, περιφρονώντας τις σοβαρές αντιρρήσεις καθώς και την εναλλακτική πρόταση όδευσης, που διατυπώθηκε από φορείς, συλλόγους, επιστημονικά (ΤΕΕ-ΓΕΩΤΕΕ Αν. Μακεδονίας) και πολιτικά όργανα (Περιφερειακό Συμβούλιο Αν. Μακεδονίας-Θράκης, Δημοτικά Συμβούλια Σερρών, Εμ. Παππά, Καβάλας, Δοξάτου κ.ά.) και χιλιάδες πολίτες με συλλογή υπογραφών και συμμετοχή σε μαζικά συλλαλητήρια.

Σημειωτέον, παρενθετικά, ότι είχε προηγηθεί η απόφαση Γ. Σταθάκη (4-6-15, αρ. πρ. 60211), με την οποία ο Υπουργός Οικονομίας ενέκρινε τη διαβούλευση-παρωδία μεταξύ κοινοπραξίας ΤΑΡ και «κοινού» (φορείς, όργανα, τοπικές κοινωνίες). Ο κος Υπουργός βεβαίωνε ότι «… μετά από ενδελεχή έλεγχο [του σχετικού φακέλου που προσκόμισε η εταιρεία, αυτός] κρίνεται πλήρης και καλύπτει τις απαιτήσεις για την εν λόγω δημόσια διαβούλευση…».

Η απόφαση/βεβαίωση αυτή ήταν όρος απαραίτητος για να ξεκινήσει η διαδικασία χρηματοδότησης της κοινοπραξίας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης. Την ίδια ωστόσο στιγμή «άδειαζε» το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης-Περιβάλλοντος & Ενέργειας, (Π. Λαφαζάνης τότε), που συζητούσε με φορείς/πολίτες και κοινοπραξία, μεταξύ άλλων, και για να αποδεχτεί ο ΤΑΡ την πρόταση εναλλακτικής όδευσης του αγωγού (μακριά από κατοικημένες περιοχές και καλλιεργούμενες εκτάσεις, κατά μήκος της γραμμής του όρους Συμβόλου).

Ακολούθησαν δηλώσεις εκατέρωθεν, με τον κο Γ. Σταθάκη να ισχυρίζεται πως υπέγραψε «ένα τυπικό χαρτί, που αφορά απλώς το πρωτόκολλο της χρηματοδότησης» (Real.gr, 22-6-15). Όμως καθόλου δεν επρόκειτο για ένα «τυπικό χαρτί», αφού, με την υπουργική βεβαίωση ότι η διαβούλευση παρωδίας και απάτης του ΤΑΡ με τις τοπικές κοινωνίες υπήρξε πλήρης και σύμφωνη με τον κοινοτικό κανονισμό 347/2013, η κοινοπραξία αφ’ ενός μεν εξασφάλισε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, αφ’ ετέρου δε ενίσχυσε στο μέγιστο βαθμό τη διαπραγματευτική της θέση κατά τις συζητήσεις της με το ΥΠΑΠΕΝ.

Οι αντιρρήσεις τώρα φορέων, οργάνων και πολιτών εστιάζονται κυρίως στο ότι ο αγωγός διέρχεται από καλλιεργούμενες ως επί το πλείστον εκτάσεις υψηλής παραγωγικότητας σε βάθος μόλις ένα μέτρο και κάτι. Αυτό καθιστά προβληματικότατη την καλλιέργεια σε αρκετή απόσταση εκατέρωθεν της όδευσης, με κίνδυνο ατυχημάτων (εκρήξεων), ενώ καθίσταται δυσχερέστατος κάθε σχεδιασμός αναδασμού. Στην πραγματικότητα σβήνονται από το χάρτη χιλιάδες στρέμματα καλλιεργούμενης γης.

Πέρα όμως από την άμεση σοβαρή υποβάθμιση της παραγωγικότητας ανακύπτουν και άλλα ζητήματα, γενικότερου πολιτικού χαρακτήρα και διεθνών σχέσεων. Η ζώνη διέλευσης του αγωγού υπάγεται σε νομικό καθεστώς όπου το ελληνικό κράτος δεν έχει πλέον αρμοδιότητα (παύει να είναι ελληνικό έδαφος, περιφράσσεται και φρουρείται με περιπολίες της εταιρείας), ενώ κατά τη διάρκεια της κατασκευής οι αρμόδιες ελληνικές αρχές δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου (π.χ. εργασιακό καθεστώς/συνθήκες εργασίας «εισαγόμενων» εργατών στα εργοτάξια του ΤΑΡ, όπου θα διαμένουν).

Ένα επί πλέον σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζει η ευρύτερη της πόλης των Σερρών περιοχή. Την εγκατάσταση Σταθμού Συμπίεσης ελάχιστα χιλιόμετρα νοτίως της πόλης, μέσα σε πυκνοκατοικημένες αγροτικές εκτάσεις (πολλά χωριά σε μικρή μεταξύ τους απόσταση). Αυτό σημαίνει μόνιμη ατμοσφαιρική ρύπανση από τα καυσαέρια του σταθμού, ενώ δεν είναι γνωστό τι θα συμβεί σε περίπτωση ατυχήματος (έκρηξης).

Προεκλογικά (το Γενάρη) τόσο ο κος Τσίπρας (επίσκεψη στην Καβάλα) όσο και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ «δεσμεύονταν» προσωπικά για την αποφυγή όδευσης του ΤΑΡ από γη υψηλής παραγωγικότητας, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Λαϊκή Ενότητα Καβάλας. Μα τώρα, διανύοντας τη μετατραυματική περίοδο του «έντιμου βιασμού» και έχοντας (αυτο)υποβληθεί σε εγχείρηση αλλαγής φίλου, καθήλωσαν το βλέμμα τους στην πέραν του Ατλαντικού Δύση, διαγράφοντας μονοκοντυλιά την «πολυδιάστατη» εξωτερική πολιτική που επαγγέλονταν κατά την προμνημονιακή τους περίοδο. Αυτό που τώρα προέχει είναι να μη στεναχωρηθεί ο «φίλος μας» Ομπάμα.
Έτσι το («κακό» επί Σαμαρά) δόγμα «επενδύσεις έναντι οιουδήποτε κόστους», φωτίστηκε με νέο φώς. Γιατί να φορτωθεί ο ΤΑΡ με ελάχιστα επιπλέον εκατομμύρια, προκειμένου να παρακάμψει κατά τη διέλευσή του περιβαλλοντικά και παραγωγικά ευαίσθητες περιοχές; Ευαισθησίες τέτοιου είδους προκαλούν, βλέπετε, αλλεργίες και ανατριχίλες στο διεθνές επενδυτικό κοινό. Υπάρχει, βέβαια, κι ένα άλλο ενδεχόμενο για το λόγο επιμονής του ΤΑΡ στη συγκεκριμένη χάραξη-όδευση. Στο υπέδαφος των εκτάσεων αυτών υπάρχουν λιγνίτες και τύρφη. Οπότε, δεσμεύοντάς τες ιδιοκτησιακά, εξασφαλίζει δικαιώματα για μελλοντική εξόρυξή τους.

Όσο για τους/τις τοπικούς βουλευτές/τίνες του ΣΥΡΙΖΑ, είτε τηρούν μια «φρόνιμη» σιωπή είτε -όπως ο βουλευτής Καβάλας Δημήτρης Εμμανουηλίδης, μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής- ψελλίζουν κάτι περί «αντισταθμιστικών οφελών» (το αντίστοιχο των «ισοδύναμων μέτρων» στη νέα γλώσσα της συριζοκρατίας), ενώ, παράλληλα, δεν παραλείπουν να καταθέσουν –μάλλον σαν λουλούδι στην κάσα του νεκρού- το «σεβασμό» τους για τις αντιρρήσεις των τοπικών κοινωνιών (τηλεφωνική δήλωση στο CenterTV - Καβάλα, 25-11-15).

Μας καλούν, εν ολίγοις, να αναγνωρίσουμε τη φωτεινή πλευρά του βιασμού.
Μπορεί να μας βιάζουν, αλλά θα μας «αποκαταστήσουν» (δια της παρθενορραφής μήπως;)
Αυτό θα πει να είναι κανείς επιφορτισμένος με το καθήκον του βιασμού … (ε, συγγνώμη) … της προστασίας του περιβάλλοντος!
ΥΓ Την Κυριακή, 29-11-15, πραγματοποιήθηκε στις Κρηνίδες Καβάλας συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατοίκων από τις Π.Ε. Καβάλας, Δράμας, Σερρών και από τα Γιαννιτσά. Οι ομιλητές και ομιλήτριες τόνισαν τον (προεκλογικό) εμπαιγμό από στελέχη και βουλευτές/ίνες (εν ενεργεία ή υποψήφιους/ες τότε) του ΣΥΡΙΖΑ, δηλώνοντας σε όλους τους τόνους πως ο αγώνας για αλλαγή όδευσης του αγωγού θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση, παρά την πρόσκαιρη κάμψη που παρατηρήθηκε μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου (καλλιέργεια αυταπατών και εφησυχασμού ότι ο αγώνας δικαιώθηκε).

Αξιοσημείωτο πως στη συγκέντρωση αυτή καλούσε τα μέλη του και ο ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας, δηλώνοντας την αντίθεσή του «στις πολιτικές που ασκήθηκαν ΚΑΙ ΑΣΚΟΥΝΤΑΙ»! (τα κεφαλαία δικά μου).

Άντε συντρόφια, πάρτε το απόφαση. Εκεί όπου βρίσκεστε είναι η λάθος μεριά των χαρακωμάτων.

Αθανάσιος Μπόϊκος

Πληροφορίες άρθρου:

2081 προβολές

Αρέσει σε 1 άτομα

Άρθρα του ίδιου συντάκτη

16/05/2017 | Μετρώντας τις μέρες μας

16/05/2017 | Αλέξης Τσίπρας, ένας Ντόριαν Γκρέι της πολιτικής

23/03/2017 | Πρόσεχε το δάχτυλο, όχι το φεγγάρι

02/02/2017 | Και δάσκαλοι - όχι μόνο φιλόλογοι

01/02/2017 | Ένας δήμαρχος, μια μήνυση και ο … ΤΑΡ (πάλι)

26/01/2017 | Ποιοι μας αποκαλούν «λαϊκιστές»;

13/01/2017 | Εύκολη προφητεία

29/12/2016 | ΄Ανθρωποι και κατσαρίδες

19/12/2016 | Ένας «ρεαλιστής» δήμαρχος

14/12/2016 | Αδιόρθωτοι